Lees toch eens…

                               …een goed boek, pannenkoek!

Lezen is super leuk, en gelukkig ook super goed voor je! Daarom besteden we daar op school al heel veel aandacht aan door elke week naar de schoolbieb te gaan. Iedere week mag je er twee boeken lenen die je leuk lijken om te lezen. Om nog meer aandacht te besteden aan het lezen van leuke teksten gaan jullie een ‘lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’-kring houden. 

 

Diep verzonken in een leuk en interessant boek.

 

Wat is ‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’?

‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’ is een soort van boekenkring, maar wel een hele speciale. Bij ‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’ mag je namelijk alleen boeken, verhalen, artikelen, en andere teksten bespreken en presenteren die je heel erg leuk vindt. Boeken of teksten bespreken die je dus saai of slecht vindt is dus verboden!

 

Heb je een voorbeeld van een ‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’-kring?

Waarom is het belangrijk om veel (leuke teksten) te lezen?

Er is veel onderzoek gedaan naar lezen. Zo hebben ze ontdekt dat door veel leuke boeken te lezen je heel veel woorden goed leert kennen. Dat is belangrijk als je goed wil begrijpen waar een tekst over gaat. Ook leer je hoe je allerlei woorden goed moet uitspreken, wat we in de klas oefenen met ‘Estafette’, en leer je je in te leven in andere mensen en kinderen. Daardoor begrijp je de andere mensen en kinderen dus ook beter.

Daarnaast train je met veel lezen je geheugen, je concentratie en leer je om beter te analyseren, dus te begrijpen hoe iets in elkaar zit.

Door leuke boeken te lezen leer je dus een hoop dingen waar we op school ook aan werken en die erg belangrijk zijn voor nu en later. Veel leuke boeken lezen is dus ook huiswerk voor de rest van het schooljaar!

 

Hoe houd je dan een ‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’-boekenkring?

  1. Lees veel leuke boeken! Als een boek niet leuk blijkt te zijn hoef je het dus niet uit te lezen). Houd ook bij welke boeken je allemaal gelezen hebt en hoe leuk je ze vond door ze een cijfer te geven. Dit kun je in je leeslijst bijhouden.
  2. Kies een heel leuk boek uit dat je gaat bespreken.
  3. Denk goed na over het boek dat je gekozen hebt, en kies een aantal vragen uit die je interessant en leuk vindt om te beantwoorden. Hieronder staat een overzicht van vragen die je voor je boekenkring kunt gebruiken.
  4. Geef bij meneer Joost aan dat je een heel leuk boek hebt gelezen en dat je graag een ‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’-boekenkring wilt houden.
  5. Bereid je boekenkring voor:
    – maak bijvoorbeeld een spiekbriefje met de vragen die je wil bespreken (en ook je antwoorden);
    – maak bijvoorbeeld een product (maak bijvoorbeeld een poster, schrijf een nieuw einde, speel een stukje na, maak een tekening over een hoofdpersoon of maak iets dat in het boek een belangrijke rol speelt, zoals een ring, toverstaf of een pot vol schetenpoeder);
    – kies een leuk stuk uit en oefen het voorlezen hiervan (het stuk dat je voorleest moet ons nieuwsgierig maken naar het boek!).

 

Wat is belangrijk bij ‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’?

  • Kies alleen echt iets dat je heel leuk vindt! Het mag van alles zijn: een boek, een stripverhaal, gedichten, artikelen, nieuwsberichten, enzovoort.
  • Je vertelt altijd iets over de belangrijkste personen uit het boek. Vertel er veel over!
  • Alle antwoorden zijn goed, als je er maar goed over na hebt gedacht.
  • Het is belangrijk dat je goed uitlegt waarom je iets vindt.
  • Ik wil graag dat je bij ‘lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’ een stuk voorleest.

 

Wat zijn goede vragen om bij ‘Lees toch eens een goed boek, pannenkoek!’ te bespreken?

    • Wat vond je spannend? Waarom?
    • Wat vond je zielig? Waarom?
    • Wat vond je stom? Waarom?
    • Wat vond je saai? Waarom?
    • Wat vind je van de kaft? Waarom?
    • Wat vind je van de tekst op de achterkant? Wat zou je eventueel veranderen?
    • Had je verwacht dat je het boek zo leuk zou vinden? Waarom wel/niet?
    • Wat vind je van de tekst op de achterkant? Waarom?
    • Als je een film mocht maken van het boek, wie zou je dan willen spelen? Waarom? En wie juist niet? Waarom?
    • Als je iets aan het einde van het boek mocht veranderen, wat zou dat dan zijn?
    • Welk personage (dus welk karakter/persoon) uit het boek vond je het leukste? Waarom? En welk personage vond je het stomste? Waarom?
    • Gebeurt er iets in het boek dat je zelf hebt meegemaakt? Wat dan? Wat was hetzelfde? En wat was juist anders?
    • Hoe denk je dat je zou reageren als jou hetzelfde zou overkomen?
    • Stel dat je gevraagd wordt om het vervolg op dit boek te schrijven, hoe zou het vervolg dan heten en waar zou het over gaan?
    • Heb je nog andere boeken van dezelfde schrijver gelezen? Wat vond je daarvan?
    • Wat vind je van de illustraties in het boek?
    • Welke illustratie vind je het mooiste? Waarom?
    • Met wie in het boek zou je wel verkering willen? Waarom?
    • Als het boek verfilmd is: wat vond je leuker, het boek of de film? Waarom?
    • Wat zijn dingen die je van het boek hebt geleerd?
    • Wat zou er met het verhaal gebeuren als de hoofdpersoon/hoofdpersonen ineens geen zin meer hadden en in bed bleef/bleven liggen?
    • Welk cijfer zou je het boek geven? Staat het boek daarmee in je persoonlijke top 10?
    • Wat vind je nu heel gek aan het verhaal?
    • Waarom ben je het boek gaan lezen?
    • Waarom wil je dit boek graag bespreken voor de klas?
    • Waar speelt het verhaal zich af? Ben je er wel eens geweest? Hoe was dat? Zou je er (nog) een keer naar toe willen gaan?

 

  • Natuurlijk mag je zelf ook vragen bedenken!

 

 

Heel erg veel plezier en succes!

Dus: lees toch eens een goed boek, pannenkoek!

Ps. Bij de bibliotheek kun je gratis een jeugdpas aanvragen en heel veel boeken gratis lenen! Klik hier om er gelijk een aan te vragen.